Fantaisie sur des motifs de Norma
Introductie & Variations on Bellini's "Norma" op 36 - Elias Parish Alvars (1808-1849) - genoteerd en bewerkt door Jing-I Jang
Bezetting: Fluit, 2 hobo's, 2 klarinetten in B-flat, 2 Fagotten, 2 Hoorns in Es, 2 Trumpets in Es, 3 trombones, pauken, harp, viool I, Viool II, altviool, cello, contrabas.
Parish Alvars beroemde Introduction and Variations sur des motifs de l’Opera Norma de Bellini op. 36 voor solo harp door Artaria in Wenen in 1836 werd gepubliceerd. Ondanks een mislukte première, werd Norma al snel populair. Het meest bekende thema, Casta Diva, uit de eerste acte, is veruit het meest populaire deel.
De thema's die worden gebruikt door Parish Alvars komen allemaal uit het tweede bedrijf van de opera, en zijn alle drie afkomstig uit duetten. Het belangrijkste thema is afkomstig uit een dramatisch duet tussen Norma en Pollione in Act 2, scène 10. In die scene vraagt Norma aan Pollione om Adalgisa te verlaten, op wie hij ook verliefd is. Als hij weigert, dreigt ze niet alleen Pollione maar ook hun kinderen te doden, en Adalgisa te straffen door verbranding. Niet echt het 'liefdesduet' zoals het vaak in de programma boekjes staat! De andere thema's gebruikt komen uit duetten tussen Adalgisa en Norma.
Hoewel bijna iedereen de solo-versie van Introduction and Variations on Bellini's Norma kent, is de uitvoering met orkestbegeleiding nooit gepubliceerd en het bestaan ervan vrijwel onbekend. Slechts één exemplaar is bekend. Hoewel het niet is ondertekend, is het vrijwel zeker van Parish Alvars zelf. De harp solopartij is bijna identiek aan de gepubliceerde solo-versies. De Introduction op harp, Theme and Variation 1 worden gevolgd door een orkestraal intermezzo, en drie andere orkestrale intermezzo volgen na Variations II, III en IV, voor de Final Allegro.
Dus eigenlijk is de originele harp solo uitgebreid naar een stuk voor harp en orkest. De harp solist kan dit zo meespelen zonder nieuwe muziek te leren. Als iemand het als een harp solo wil spelen, hoef je alleen maar de orkestrale intermezzo's weg te laten.
Jing-I Jang heeft nauwkeurig de orkestrale score van het Basel manuscript genoteerd en uitgewerkt, en maakte een prachtige piano-reductie, die nuttig is als repetitie materiaal, maar die ook zeer geschikt is als een duo voor harp en piano.
Schrijver / arrangeur / componist | Parish Alvars, Elias |
---|---|
Weight | 786.000000 |
Geschikt voor | Pedaalharp |
Rubriek | Harp met andere instrumenten |